Filiz Coskun är arkitekt på White arkitekter och arbetar nästan uteslutande med utbildningsmiljöer inom samtliga utbildningsnivåer. Vid sidan om projekt är Filiz utvecklingsansvarig för Whites FoU-program White Research Lab med inriktning lärandemiljöer och har tagit fram ett flertal omvärldsanalyser och rapporter kopplade till lärande, bland annat rapporten Inkluderande lärmiljöer som blev belönad med Skolhusgruppens pris Stort A 2020.
Läs merFiliz Coskun är arkitekt på White arkitekter och arbetar nästan uteslutande med utbildningsmiljöer inom samtliga utbildningsnivåer. Vid sidan om projekt är Filiz utvecklingsansvarig för Whites FoU-program White Research Lab med inriktning lärandemiljöer och har tagit fram ett flertal omvärldsanalyser och rapporter kopplade till lärande, bland annat rapporten Inkluderande lärmiljöer som blev belönad med Skolhusgruppens pris Stort A 2020.
I stora delar av mitt liv har jag arbetat med sinnen. När vi tänker på sinnen går våra tankar oftast först till smaksinnet där mitt fokus också legat i många år. När jag steg in på Ecophon första gången ”öppnade jag också öronen”. Jag började reagera både på hur jag uppfattade det jag ville höra men framförallt det som jag inte längre hörde. I min roll som konceptutvecklare är hörselsinnet i fokus. Jag lyssnar till elevens och pedagogens röst men även beställarens önskan. En viktig del av mitt arbete är att belysa fördelarna med en god akustisk miljö i ett tidigt stadie av byggprocessen. Min ambition är alltid att på ett pedagogiskt sätt förklara skillnaden mellan bra och dålig akustik.
Läs merI stora delar av mitt liv har jag arbetat med sinnen. När vi tänker på sinnen går våra tankar oftast först till smaksinnet där mitt fokus också legat i många år. När jag steg in på Ecophon första gången ”öppnade jag också öronen”. Jag började reagera både på hur jag uppfattade det jag ville höra men framförallt det som jag inte längre hörde. I min roll som konceptutvecklare är hörselsinnet i fokus. Jag lyssnar till elevens och pedagogens röst men även beställarens önskan. En viktig del av mitt arbete är att belysa fördelarna med en god akustisk miljö i ett tidigt stadie av byggprocessen. Min ambition är alltid att på ett pedagogiskt sätt förklara skillnaden mellan bra och dålig akustik.
Per-Eric Persson är arkitekt och en av grundarna till KUB arkitekter.
Arbetar mestadels med tidiga skeden och att utveckla koncept för bland annat utbildningslokaler. Har genom åren varit ansvarig för ett antal högskole- och universitetsprojekt för Akademiska Hus men även utformat grundskolor. Lindholmens Tekniska Gymnasium var den första gymnasieskola som KUB ansvarat för.
KUB arkitekter vann 2012 ett parallellt uppdrag, utlyst av Norra Älvstrandens Utvecklings AB. Uppdraget var att med fokus på hållbar utveckling utforma en ny modern, flexibel skolbyggnad för Lindholmens Tekniska Gymnasium, Göteborgs första kommunala gymnasium på drygt 20 år.
Kostsamma ombyggnader av skolor är en stor utgift för kommunen varför frågan ställdes hur ett tekniskt gymnasium med tunga tekniska installationer och maskiner skulle kunna göras flexibelt, effektivt och lätt omställbart. Man ville också att den nya skolan skulle ”gestaltas som ett landmärke och symbolisera nydaning och kompetens”.
Per-Eric Persson är arkitekt och en av grundarna till KUB arkitekter.
Arbetar mestadels med tidiga skeden och att utveckla koncept för bland annat utbildningslokaler. Har genom åren varit ansvarig för ett antal högskole- och universitetsprojekt för Akademiska Hus men även utformat grundskolor. Lindholmens Tekniska Gymnasium var den första gymnasieskola som KUB ansvarat för.
KUB arkitekter vann 2012 ett parallellt uppdrag, utlyst av Norra Älvstrandens Utvecklings AB. Uppdraget var att med fokus på hållbar utveckling utforma en ny modern, flexibel skolbyggnad för Lindholmens Tekniska Gymnasium, Göteborgs första kommunala gymnasium på drygt 20 år.
Kostsamma ombyggnader av skolor är en stor utgift för kommunen varför frågan ställdes hur ett tekniskt gymnasium med tunga tekniska installationer och maskiner skulle kunna göras flexibelt, effektivt och lätt omställbart. Man ville också att den nya skolan skulle ”gestaltas som ett landmärke och symbolisera nydaning och kompetens”.
Verksamhetsutvecklare Tillgänglig Lärmiljö i Uppsala, före detta skolledare på Glömstaskolan, leg lär, vice ordförande i skolhusgruppen, fritidspolitiker, skoldebattör som följer skolforskning och även har erfarenhet från lärarnas yrkesetiska råd och lärarnas ansvarsnämnd.
Läs merPer Olsson, Hållbarhetschef LINK arkitektur. Per sadlade efter 20 år som affärsutvecklare i byggbranschen med bland annat fokus på skolprojekt, om för att använda sitt engagemang och kompetens till att driva på Hållbar utveckling inom branschen. Var bl.a. som t.f. Hållbarhetschef på Skanska AB ansvarig för att utveckla koncernens Klimatstrategi och introducerade FN:s Globala Mål för Hållbar utveckling. Intresserar sig framförallt för hur hållbarhet och värdeskapande hänger ihop och använder det sambandet för att utveckla LINK arkitektur vidare inom Hållbart samhällsbyggande.
Läs merPer Olsson, Hållbarhetschef LINK arkitektur. Per sadlade efter 20 år som affärsutvecklare i byggbranschen med bland annat fokus på skolprojekt, om för att använda sitt engagemang och kompetens till att driva på Hållbar utveckling inom branschen. Var bl.a. som t.f. Hållbarhetschef på Skanska AB ansvarig för att utveckla koncernens Klimatstrategi och introducerade FN:s Globala Mål för Hållbar utveckling. Intresserar sig framförallt för hur hållbarhet och värdeskapande hänger ihop och använder det sambandet för att utveckla LINK arkitektur vidare inom Hållbart samhällsbyggande.
Arkitekt och forskare på Arkitekturanalys sthlm AB, doktorerade 1997 i arkitektur på metoder för utvärdering av den byggda miljön. I sitt senaste projekt använde Suzanne sin bästa metod – Gåtur – för att utvärdera nio skolor i Stockholm, Nacka, Huddinge och Kungsbacka. ”Ifous fokuserar – Skolmiljöer – Utvärdering och erfarenhetsåterföring i fysisk skolmiljö”. Suzanne är styrelseledamot i Skolhusgruppen och har fungerat som redaktör för två antologier som Skolhusgruppen givit ut ”Skolans och förskolans utemiljöer” (2013) och ”Skolans nya rum” (2017). Böckerna kan hittas via www.skolhusgruppen.se
Läs merArkitekt och forskare på Arkitekturanalys sthlm AB, doktorerade 1997 i arkitektur på metoder för utvärdering av den byggda miljön. I sitt senaste projekt använde Suzanne sin bästa metod – Gåtur – för att utvärdera nio skolor i Stockholm, Nacka, Huddinge och Kungsbacka. ”Ifous fokuserar – Skolmiljöer – Utvärdering och erfarenhetsåterföring i fysisk skolmiljö”. Suzanne är styrelseledamot i Skolhusgruppen och har fungerat som redaktör för två antologier som Skolhusgruppen givit ut ”Skolans och förskolans utemiljöer” (2013) och ”Skolans nya rum” (2017). Böckerna kan hittas via www.skolhusgruppen.se
Jag är arkitekt med fokus på skolor och lärmiljöer och har arbetat med utformningen av Frösåkersskolan från tidiga skisser fram till bygghandlingar. Fokus i arbetet ligger ofta på hur siffrorna och rubrikerna i den tidiga idéfasen omvandlas till platser för lärande. I min roll som arkitekt ingår att fånga upp en mängd behov och önskemål från elever och personal men också från förvaltning, beställare och andra tekniska konsulter och väva samman dessa till en byggnad som kan stå sig över tid.
Läs merJag är arkitekt med fokus på skolor och lärmiljöer och har arbetat med utformningen av Frösåkersskolan från tidiga skisser fram till bygghandlingar. Fokus i arbetet ligger ofta på hur siffrorna och rubrikerna i den tidiga idéfasen omvandlas till platser för lärande. I min roll som arkitekt ingår att fånga upp en mängd behov och önskemål från elever och personal men också från förvaltning, beställare och andra tekniska konsulter och väva samman dessa till en byggnad som kan stå sig över tid.
Kristin Folkesson arbetar som projektchef, projektledare och partneringledare på ByggDialog. Med många förskole- och skolbyggnadsprojekt bakom sig har hon stor kunskap om vad som krävs för att bygga miljöer som både beställare och verksamhet är nöjda med samt brukarinvolveringens betydelse för slutresultatet.
Läs merKristin Folkesson arbetar som projektchef, projektledare och partneringledare på ByggDialog. Med många förskole- och skolbyggnadsprojekt bakom sig har hon stor kunskap om vad som krävs för att bygga miljöer som både beställare och verksamhet är nöjda med samt brukarinvolveringens betydelse för slutresultatet.